“Jak vybrat nejlepší fotobanku?” patří k nejčastějším dotazům, které při konzultacích grafiky dostávám. Hned vzápětí padne další dotaz, jestli člověk může bez obav používat fotobanku zdarma. Jenomže jednoznačnou odpověď nikdy nemůžu dát předem. Vždy totiž záleží na tom, jaké obrázky potřebujete a v jakém množství. Jednotlivé fotobanky se totiž od sebe dost významně liší nejen cenami, ale i právními podmínkami použití zakoupených snímků.
Na co si tedy dávat pozor:
Pokud jste plátci DPH, pak tento bod rovnou přeskočte. Pokud ale plátci DPH nejste, tak musíte zvážit, zda se kvůli nákupu obrázků ze zahraničí chcete stát Identifikovanou osobou. Co to znamená, proč to tak je, a co je s tím možné konkrétně dělat se dozvíte zde.
Cena za jeden obrázek je to první, co lidé v ceníku fotobanky hledají. Jenomže takto jednoduše není uvedena nikde. Je totiž velký rozdíl, jestli budete potřebovat deset obrázků do měsíce, nebo sto a více za měsíc. Cena, kterou zaplatíte za obrázek, se odvíjí od rozměru obrázku a typu zakoupené licence. Při použití obrázků na fyzické produkty k tisku nebo do videa jsou licenční poplatky násobně vyšší, než při obyčejném použití na web.
Praktický návod, jak si rychle spočítat cenu za 1 obrázek, a také TIP, jak přitom peníze ještě ušetřit, najdete v e-booku ZDARMA Jak vybrat fotobanku.
Většina fotobank má smlouvy s autory na principu Royalty Free Licence (RFL), které vám jako kupujícímu zaručují, že koupený snímek můžete použít vícekrát a bez časového omezení. Toto je velmi důležité si zjistit, a pokud fotobanka nebude nabízet Royalty Free licenci, raději o ní ani neuvažujte. Dříve nebo později by mohly nastat komplikace. Zejména s fotobankami, které udělují licence Rights Managed (RM), kde se kupuje licence na každé jedno konkrétní použití a také na jak dlouho.
Další TIPy, jak neporušovat licenci a přitom peníze ještě ušetřit, najdete v e-booku ZDARMA Jak vybrat fotobanku.
Tím, že autor udělil fotobance licenci na principu Royalty Free Licence (RFL), tak může úplně stejné obrázky vesele prodávat i na jiných fotobankách. Je tedy vysoce pravděpodobné, že na stejný snímek narazíte u konkurence. A tomu je určitě lepší se vyhnout. Pokud se chcete odlišit od konkurence, pak ve vyhledávání obrázků podle klíčových slov hledejte na třetí a dalších stránkách ve výsledcích vyhledávání.
Další TIPy, jak neporušovat licenci a přitom se odlišit od konkurence, najdete v e-booku ZDARMA Jak vybrat fotobanku.
Vyhledávání podle klíčových slov je podle mě ta nejdůležitější funkce ve fotobance. Jak jinak byste chtěli najít tu nejvhodnější fotografii v desítkách milionů snímků? Vyzkoušejte si proto vyhledat konkrétní obrázky v každé fotobance o které uvažujete. Pokud vám na vámi zadaná klíčová slova nevrátí obrázky, na kterých ta klíčová slova budou, tak od ní rychle utíkejte pryč. Určitě si dovedete sami představit lépe strávený čas, než sedět u počítače a ručně několik hodin procházet stovky obrázků, než vyberete ten pravý přesně pro vaše potřeby.
Co všechno se ještě vyplatí prozkoumat v souvislosti s vyhledáváním obrázků? Další TIPy najdete v e-booku ZDARMA Jak vybrat fotobanku.
Pokud pravidelně publikujete, pak budete potřebovat průběžný přísun čerstvého grafického zboží. Fotobanky se rády chlubí počtem nově přidaných snímků za týden nebo za měsíc hned na své titulní straně. Může se to zdát jako nepodstatné, ale čím je obrázek ve fotobance delší dobu, tím stoupá pravděpodobnost, že vaše konkurence použije stejný. Tím, že budete pro své nové články vybírat obrázky nahrané za posledních pár týdnů, tak výrazně snížíte toto riziko a hlavně použijete daný obrázek jako první. A to si Google pamatuje 🙂
Přihlašte se k V.I.P. novinkám Miloslava Látala a získejte přístup k neveřejným nabídkám online kurzů, webinářů a hodnotného obsahu ZDARMA, jako např. Jak vybrat fotobanku
Neveřejné nabídky a hodnotný obsah jako např. tento ebook obdržíte skrze svůj e-mail zdarma několikrát do týdne. Vaše osobní údaje (e-mail a jméno) budu já (Miloslav Látal) zpracovávat v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů pouze za účelem zasílání novinek.
Stisknutím tlačítka vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zasílání V.I.P. novinek Miloslava Látala na 4 roky. Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na odkaz Odhlásit se v každé zaslané zprávě.
Vaše data jsou u mě zkrátka v bezpečí. Jedu podle GDPR.